Abstract
This research describes the role of Alia Islamic School's funding in maximizing educational quality through human resource financing, management strategies, and their impact on educational quality. This qualitative research uses a case study design to explore the role of HR in maximizing educational financing. Data were collected through interviews, observations, and documentation, then analyzed qualitatively using data reduction, narrative presentation, and conclusion drawing. The results show that HR plays a significant role in managing educational financing through budget planning involving all school components. Funds are managed transparently and accountably, recorded, and reported regularly. The funds are utilized for teacher capacity development through training and improving educational facilities. The management strategies include financial transparency, cost-efficiency without compromising program quality, and diversification of funding sources, such as donations and third-party collaborations. Good management positively impacts learning quality, enhances teacher and student motivation, and creates a more conducive and effective learning environment.
References
Adillah, G. (2016). Manajemen Keuangan Sekolah. Manajer Pendidikan, 10(4), 343-346.
Chan, F., & Budiono, H. (2020). Pelatihan Guru Dalam Mengembangkan Kompetensi Dasar Dan Indikator Berdasarkan Permendikbud No. 37 Tahun 2018 Di SDN 111/I Muara Bulian. Jurnal Abdi Pendidikan, 1(2), 76–81. https://doi.org/10.33369/abdipendidikan.1.2.76-81
Djajadi, M. (2020). Efektivitas Pendidikan dan Pelatihan Guru: Suatu Upaya Meningkatkan Kualitas Pengajaran Fisika. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, 1(1), 30-44
Elik, Y. M. (2018). Pengaruh Pembiayaan Pengelolaan Pendidikan Terhadap Mutu Pendidikan Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 4 Kupang. Jurnal Profesi Keguruan, 4(2), 77–81.
Hafni, D. A., & Rahmawati, F. M. (2022). Pengelolaan Keuangan Pendidikan Pada Sekolah Dasar Di Masa Pandemi COVID-19. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 5(2), 93-104. Tersedia secara online di http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/
Heliani, H., Wahidin, D., & Susilawati, E. (2020). Analisis Transparansi Dan Akuntabilitas Pengelolaan Dana Sekolah. Jurnal Aktiva: Riset Akuntansi dan Keuangan, 2(1), 12-20. ISSN: 2686-1054.
Ien, D. L., & Badrul, A. F. M. (2024). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Menuju Pendidikan Yang Bermutu. ICO EDUSHA, 4(1), 386–394. Retrieved from https://prosiding.stainim.ac.id/index.php/prd/article/view/477
Imron, M. J. (2016). Manajemen Pembiayaan Sekolah. Al-Ibrah, 1(1), 69-93.
Koridin, K., & Pujiyati, W. (2019). Pengaruh Manajemen Keuangan Dan Manajemen Sarana Prasarana Terhadap Mutu Proses Pembelajaran Pada Sekolah Dasar Di Wilayah Unit Pengawas Tingkat Dinas (UPTD) Pendidikan Balongan Kabupaten Indramayu. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 5(1), 97 - 112. https://doi.org/10.36989/didaktik.v5i1.87
Kurniatin, Y., & Haryati, T. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Pembiayaan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Terintegrasi, 4(1), 47-55. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Maksum, A., Putra, A., Zulela, Z., Marini, A., Safitri, D., Sujarwo, S., & Nurzengky, N. (2023). Pelatihan Bagi Guru Untuk Penilaian Multikultural Dalam Pembelajaran. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 701–706. https://doi.org/10.53625/jabdi.v3i4.6471
Marinah, M., Abdullah, M. R., & Saleh, M. (2023). Akuntabilitas Dan Transparansi Dalam Pengelolaan Bantuan Operasional Sekolah. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 8(1), 79-92. https://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/kelola
Masditou. (2017). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Menuju Pendidikan Yang Bermutu. Jurnal ANSIRU PAI, 1(2), 119-145.
Mayasari, R., Shopiana, & Julham Sabilarrasyad. (2018). Manajemen Keuangan Dan Pembiayaan. Jurnal Manajemen, 3(2), 77–90.
Mursalin, M., Saidah, S., & Suryani, Y. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Menuju Pendidikan Yang Bermutu. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 1(3), 313-320. e-ISSN: 2964-0131, p-ISSN: 2964-1748. Available online at https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal
Nuna, D. M., & Abdurrahman. (2024). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Peserta Didik. Jurnal Educatio, 10(1), 61-68. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i1.6607
Nurlaya, L. I. (2020). Pengaruh manajemen pembiayaan pendidikan dan fasilitas pembelajaran terhadap mutu sekolah: Penelitian pada SMK swasta se-Korwil III Kabupaten Bandung. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 1-8.
Purba, A. W. A., Situmeang, N. T. F. N., Fitriani, D., Febry, K., Sihombing, F., & Siregar, Y. R. (2023). Problematika Pembiayaan Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Edukasi Non Formal, 4(1), 323-334. E-ISSN: 2715-2634.
Pusvitasari, R., & Sukur, M. (2020). Manajemen Keuangan Sekolah Dalam Pemenuhan Sarana Prasarana Pendidikan (Studi kasus di SD Muhammadiyah 1 Krian, Sidoarjo). Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 94-106. https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/al-tanzim/index
Shaleha, K., & Panggabean, D. S. (2024). Pengaruh Pembiayaan Pendidikan Terhadap Kualitas Pendidikan di SD Siburbur Kabupaten Tapanuli. Edumaniora: Journal of Education and Humanities, 35-56. https://journal.cdfpublisher.org/index.php/edumaniora/index
Siswadi, N., & Rodiyah, N. (2024). Pentingnya Manajemen Keuangan Dalam Lembaga Pendidikan. AL Maqashid: Journal of Economics and Islamic Business, 4(1), 19–26.
Sitopu, J. W., Pitra, D. H. ., Muhammadiah, M. ., Nurmiati, A. S. ., Purba, I. R. ., & Sari, M. N. . (2023). Peningkatan Kualitas Guru: Pelatihan Dan Pengembangan Profesional Dalam Pendidikan. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13441–13447. https://doi.org/10.31004/cdj.v4i6.23718
Subhan, M. (2021). Pengaruh Manajemen Pembiayaan Dan Sarana Prasarana Terhadap Etos Kerja Guru Di Sekolah Menengah Atas Sewilayah Kelompok Kerja Kepala Sekolah (K3S) V Kabupaten Indramayu. Edum Journal, 4(1), 65-81.
Sukma, A. H. B., & Nasution, A. M. (2022). Manajemen Keuangan Sekolah Dalam Pemenuhan Sarana Prasarana Pendidikan Di Bekasi. Ál-fâhim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 45-57. https://doi.org/10.54396/alfahim.v4i1.226
Sulistiyowati, E., Murtafi'ah, N. H., Tamyis, & Latifah, A. (2023). Manajemen Pembiayaan Dan Sarana Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 2(1), 495-503. Tersedia secara online di https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal
Supriyanto, B., Suardiman, S. P., & Santosa, A. B. (2023). Strategi Pembiayaan Sarana Dan Prasarana Untuk Meningkatkan Layanan Pendidikan di SMA Negeri. IMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(4), 5215-5229. https://doi.org/27126
Trisnawati, F. (2018). Pengaruh Akuntabilitas Dan Transparansi Terhadap Pengelolaan Keuangan Madrasah Di Kota Pekanbaru. Jurnal Al-Iqtishad, 14(1), 1-19.
Yuspiani, & Hidayat, M. (2022). Manajemen Keuangan Pendidikan (Analisis Investasi Pendidikan). Jurnal Idaarah, 6(1), 101-114